Edit Content

‘Condó umbilical’, o com trencar el silenci entorn a l’abús sexual

  • El 28 i 29 d’abril s’estrena a Lluïsos Teatre aquesta obra de la cia Jalea que és un crit, un dir prou, per trencar el silenci i que neix a partir d’experiències pròpies de la companyia i del cercle de dones del seu entorn
  • ‘Condó umbilical’ vol conscienciar, denunciar i reflexionar, fugint del rol de víctima, qüestionat i interrogant i evidenciant que els abusos sexuals són una realitat que ens envolta

Condó umbilical’ és l’obra en residència artística a Lluïsos Teatre des del mes de gener. La companyia Jalea, formada per l’Elena Baliarda i la Jana Vallvé, estableixen un diàleg creatiu que engloba el teatre amb la música, el moviment, la pintura i els audiovisuals. L’objectiu de Jalea és el de promoure projectes fets des de les entranyes: “Entenem l’art com un canal comunicatiu i de transformació, on dialoga allò intern i propi amb allò extern i col·lectiu. Creiem en la creació de projectes col·lectius on l’equip és bàsic per poder treballar a gust”.

Condó umbilical neix a partir d’experiències pròpies de l’equip i del cercle de dones que ens envolta. És un crit, és un dir prou, per les àvies, per elles mateixes i per les futures generacions que vindran. Per què moltes víctimes d’abusos sexuals són filles, nétes i/o besnétes de persones que han patit abusos sexuals, cal trencar el silenci. Ja que la perpetuació del silenci és el que perpetua els abusos sexuals i el dolor, els traumes, les emocions en general també es transmeten pel cordó umbilical.

La proposta va ser escollida pel jurat artístic format per l’actriu i dramaturga Laura Aubert; la periodista i actriu Mar Solà; l’actor i expert en escenografia Adrià Aubert; i la gestora cultural Dri Oriol. L’obra es podrà veure els dies 28 i 29 d’abril a Lluïsos Teatre. El dia 28 d’abril hi haurà col·loqui post funció amb la Paula Sanz, terapeuta escènica de la companyia.

Els úters tenen memòria
Quatre generacions de dones d’una mateixa família es troben en un espai atemporal quan la més jove, la Cécile se n’adona que a la seva família hi ha un patró que s’ha anat repetint generació rere generació: la seva besàvia, la seva àvia, la seva mare i ella han sigut abusades sexualment i cap n’ha parlat. Totes han callat, cadascuna pels seus motius. Però el silenci s’ha anat enquistant en les generacions de dones d’aquesta família.Un silenci que, lluny de separar-les, les uneix i les marca de per vida.

Sense poder més, la Cécile intenta tallar el cordó umbilical que uneixen a ella i a les seves avantpassades per tal de trencar amb la perpetuació del silenci: vol parlar dels abusos viscuts a la seva família. Trencar i canviar patrons després de tants anys no és fàcil i més si implica obrir calaixos on les històries personals estan ben amagades.

Lluïsos Teatre dona suport a les companyies joves
A Lluïsos Teatre fa vuit anys que  oferim residències artístiques per a companyies joves que estiguin iniciant el seu procés de creació i busquin un espai per treballar el projecte. Les companyies disposen de 3 mesos d’assaig a les instal·lacions de Lluïsos de Gràcia i comptaran amb suport en la comunicació i difusió de l’estrena del muntatge. La participació en les residències no suposa cap tipus de cost per les companyies i el taquillatge de l’obra anirà 70% – 30% per les companyies i Lluïsos Teatre.

El projecte d’oferir l’espai de l’entitat i el teatre per a residències artístiques sorgeix fa vuit anys de la detecció d’una mancança d’espais de treball i assaig accessibles per a joves creadores. La trajectòria d’aquests anys, ens ha reafirmat en la importància de projectes com aquest i després de més de dos anys molt complicats pel sector cultural amb les restriccions i la pandèmia, esdevenen imprescindibles les ajudes a la creació a través, en el nostre cas, d’espais professionals accessibles a companyies de nova creació.

A l’escenari de Lluïsos Teatre s’hi han vist estrenes com La Trinxera de Cia. Laura; Dins la cova de la Cia. Coralines; Barcelona (Contra La Paret) del Col·lectiu LaPùblica; Life is Real de L’Ostra28; Orlando BOOM de la Cia. La Bondage; Histèriques de Ramona de Van Der Burg; Neu de Kamaleonik, Trenta-vuit de la Cia. Fils Enredats; Escrit en sang de la cia G·, Mistela Candela Sarsuela d’Epidèmia Teatre, Amor i informació de la cia Anèmona Irracional, Iaia de Mambo Project, [Inserte padre aquí] de la Cia.LaFoi o Julieta i l’altre de la companyia 3º 2ª, Tan pobre y tan ageno de la cia Namasté Bitches. Alguns d’aquests muntatges han tingut bon recorregut i s’han pogut veure a espais com El Maldà, al Grec Festival de BarcelonaFira Tàrrega i la Sala Flyhard entre d’altres.